Tuesday, January 19, 2010

Erti persahabatan


Dua orang sahabat karib sedang berjalan bermusafir, Di tengah perjalanan, mereka bertengkar dan salah seorang menampar temannya. Sahabat yang kena tampar merasa sakit hati, tapi tanpa berkata-kata dia menulis di atas pasir HARI INI SAHABAT BAIKKU MENAMPAR PIPIKU.

Mereka terus berjalan, sehingga bertemu sebuah air terjun, mereka memutuskan untuk mandi. Sahabat yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya tadi cuba untuk berenang, namun dia nyaris tenggelam dan berjaya diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai sedar dan rasa takutnya sudah hilang, dia menulis di sebuah batu HARI INI SAHABAT BAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU.

Sahabatnya yang menolong bertanya

“ Kenapa setelah saya melukai hatimu,kau menulisnya diatas pasir dan sekarang kau menulisnya di atas batu?”

Temannya sambil tersenyum menjawab

“ Ketika seorang sahabat melukai kita ,kita harus menulisnya diatas pasir agar angin maaf datang menghembus dan menghapuskan tulisan tersebut. Dan, bila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak mudah ditiup angin”.

Cerita di atas begitu mudah dibaca dan dihayati. Begitu juga, mudahnya kita memutuskan sebuah persahabatan hanya kerana sakit hati atas sesuatu perbuatan atau perkataan yang menurut kita keterlaluan hingga menyakiti hati kita. Sakit hati lebih mudah diingati berbanding begitu banyak kebaikan yang dilakukan. Mungkin ini sebahagian sifat buruk manusia.

Saya pernah bertanya kepada seseorang. Apa yang harus saya lakukan ketika saya sakit hati. Dia mengatakan ketika sakit hati yang paling penting adalah melihat adakah orang yang menyakiti hati kita itu pernah kita sakiti ketika dahulu.Bukankah menjadi kebiasaan sifat manusia untuk membalas dendam??? Maka, biasanya apabila kita melukai hatinya terlebih dahulu dan dia juga ingin kita merasai sakit yang sama seperti yang dia rasa.Boleh jadi juga sakit hati kita kerana kesalahan kita sendiri yang salah dalam menafsirkan perkataan atau perbuatan teman kita. Oleh itu, kita mudah tersinggung dengan kata-kata sahabat kita yang dimaksudkan sebagai gurauan.

Namun demikian, orang yang bijak akan selalu mengajar dirinya untuk memaafkan kesalahan-kesalahan saudaranya yang lain. Tapi ini sangat berat untuk dilakukan. Oleh itu, kita perlu mengajar diri kita untuk menyerahkan sakit itu kepada Allah,yang begitu jelas dan pasti mengetahui bagaiman sakit hati kita, iaitu dengan membaca doa,

Ya Allah, balaslah kebaikan sesiapapun yang telah diberikan kepadaku dengan balasan yang jauh dari yang mereka bayangkan. Ya Allah, ampunilah kesalahan-kesalahan sahabat-sahabatku yang pernah menyakiti hatiku.”

Bukankan Rasulullah pernah bersabda,

“ Tiga hal diantara akhlak ahli syurga adalah memaafkan orang yang telah menganiayamu, member ikepada orang yang mengharamkanmu, dan berbuat baik kepada orang yang berbuat buruk kepadamu.”

No comments:

Post a Comment